سامانه نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران

با فعال شدن سامانه نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران، در سال های اخیر نوبت دهی را راحت تر و مشکلات مهاجرین را تا حدودی بر طرف کرده و باعث بهبود روند اداری سفارت برای مراجعه کنندگان شده بود. مراجعه کنندگان در تهران می بایست قبل از مراجعه و از طریق سامانه نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران، برای انجام اموراتی مانند صدور پاسپورت الکترونیکی، تمدید پاسپورت دست نویس، تایید مدارک تحصیلی، دریافت نکاح خط و … نوبت دریافت می کردند و در غیر اینصورت کارمندان از ارائه خدمات به آن‌ها معذور بودند.

پاسپورت الکترونیکی افغانستان

پاسپورت الکترونیکی افغانستان

پاسپورت های الکترونیکی یا ماشین خوان،پاسپورت هایی هستند که جایگزین پاسپورت های دست نویس خواهند شد این پاسپورت ها اعتباری 5 ساله دارند که در صورت اتمام اعتبار تمدید نخواهند شد و پاسپورت جدید برای متقاضی صادر خواهد می شود. همچنین این پاسپورت های نیز المثنی نیز ندارند یعنی در صورت مفقود شدن، شخص با پرداخت هزینه مربوطه پاسپورت جدید دریافت خواهد کرد. از مزایای پاسپورت الکترونیکی این است که امکان جعل آن بسیار کاهش می یابد.

قابل یادآوری است که استفاده از عبارت پاسپورت الکترونیکی برای این پاسپورت ها عملا اشتباه است زیرا پاسپورت های الکترونیکی رایج در دنیا، حاوی یک تراشه، که در برگیرنده اطلاعات پاسپورت و سایر اطلاعات شخص است و در جلد پاسپورت قرار داده شده است اما پاسپورت ماشین خوان حاوی یکسری کد می باشد که در انتهای صفحه عکس دار درج شده، که توسط دستگاه مربوطه قابل شناسایی و خواندن است.

بنابراین پاسپورت صادره برای شهروندان افغانستان، یک پاسپورت ماشین خوان است و “پاسپورت الکترونیکی”عبارت رایجی است که به جای پاسپورت ماشین خوان استفاده می شود.

checked

صدور مجدد پاسپورت الکترونیکی در ایران

پس از به قدرت رسیدن طالبان عملا صدور پاسپورت الکترونیکی و تذکره الکترونیکی چه در  داخل افغانستان چه در خارج متوقف شد. حالا بعد از گذشت 2 سال خبر می رسد صدور پاسپورت الکترونیکی در سال 1402 دوباره شروع خواهد شد.،البته با توجه به شرایط موجود ثبت نام صدور پاسپورت الکترونیک فقط برای کودکان زیر 10 سال انجام می شود و سایر مهاجرین خواستار دریافت پاسپورت الکترونیک هستند همچنان باید منتظر اطلاعیه های بعدی باشند. هزینه صدور پاسپورت الکترونیکی با اعتبار 5 سال برای کودکان زیر 10 سال 180 دلار  در نظر گرفته شده است.

checked

هزینه صدور پاسپورت الکترونیکی

قبل از به قدرت رسید طالبان قیمت پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین داخل ایران 20 دالر بود البته این مقدار برای بار اول تعیین شده و در صورتی که اعتبار پاسپورت تمام می شود، متقاضی برای صدور پاسپورت جدید می بایست برای هر پاسپورت مبلغ 120 دالر هزینه می کرد و دیگر شامل تخفیف  83 درصدی نمی شد، باید خاطر نشان کرد  که این تخفیف ها بر اساس بخشنامه های صادره از کابل اجرا می شد و سفارت  قانونا صلاحیت ارائه تخفیف به هیچ قشری را نداشت.

حالا با روی کار آمدن طالبان هزینه صدور پاسپورت الکترونیکی با اعتبار 5 سال، 120 دلار و برای اعتبار 10 ساله آن 220 دلار تعیین شده است.

هزینه تمدید پاسپورت

اقامت مهاجرین دارای مدارک هویتی پاسپورت هر سال توسط پلیس مهاجرت تمدید می شود و پاسپورت های خانواری نیز با اطلاعیه قبلی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی باید نسبت به تمدید ویزا پاسپورت خود اقدام کنند. جدا از بحث اقامت و ویزا تمامی پاسپورت های مهاجرین در ایران از پاسپورت الکترونیکی گرفته تا پاسپورت دست نویس و پاسپورت های خانواری، هنگام پایان یافتن اعتبارشان بایستی توسط سفارت افغانستان در تهران یا نمایندگی های آن تمدید شوند در صورت تمدید نشدن اعتبار پاسپورت، اقامت و ویزا این پاسپورت ها نیز از طرف نهادهای مربوطه تمدید نخواهد شد.

checked

پاسپورت الکترونیکی

در صورتی که اعتبار پاسپورت های الکترونیکی تمام شود دیگر تمدید نخواهند شد و  شخص با پرداخت مبلغ 120 دلار برای صدور پاسپورت الکترونیکی جدید اقدام خواهد کرد.

لازم به ذکر است به تواجه شرایط کنونی افغانستان امکان صدور پاسپورت الکترونیکی وجود ندارد و طالبان ناچارا تمدید پاسپورت الکترونیکی را 20 دلار برای مدت 1 سال اعلام کرده است که توسط سفارت و کنسولگری های آن انجام می شود.

checked

پاسپورت دست نویس

سفارت افغانستان برای تمدید پاسپورت دست نویس هیچ مشکلی ندارد، اداره گذرنامه تعیین می کند که اقامت این پاسپورت ها تمدید شود یا خیر. در بعضی از استان ها اداره گذرنامه این پاسپورت ها را معتبر می داند و اقامت آن ها را تمدید می کند و در بعضی دیگر این پاسپورت ها را فاقد اعتبار می دانند و از تمدید اقامت آن ها خودداری می کند. لازم به ذکر است هزینه تمدید پاسپورت های دست نویس مانند پاسپورت الکترونیکی برای هر سال 20 دلار است.

checked

پاسپورت خانواری

تمدید پاسپورت های خانواری در یک بازه ای بر عهده دفاتر کفالتی بود که ویزای این پاسپورت هارا صادر می کرد. به این صورت که تمام روند اداری تمدید پاسپورت خانواری در دفاتر کفالت انجام می شود و دفاتر کفالت موظف به ارسال مدارک اشخاص به سفارت یا کنسولگری های مربوطه برای تمدید اعتبار آن بود.

 البته اکنون، دفاتر کفالت فقط صدور ویزا این پاسپورت ها را عهده دار است و تمدید پاسپورت ها بر عهده خود شخص می باشد. به طور کلی ابتدا شخص با مراجعه به سفارت اقدام به تمدید پاسپورت خانواری کرده و در مرحله بعد برای اخذ ویزا به دفتر کفالت خود مراجعه و ویزا را دریافت می کند. هزینه تمدید پاسپورت خانواری نیز مانند دیگر پاسپورت ها سالانه 20 دلار است.

تثبیت هویت سفارت افغانستان در تهران

تثبیت هویت سند رسمی که سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری هایش آن را صادر می کند.  روند گرفتن پاسپورت الکترونیکی افغانستان در ایران اینگونه است که شخص حتما باید تذکره تابعیت افغانستان داشته باشد و مشخصاتی که در پاسپورت الکترونیکی درج می شود بر طبق مشخصات  ثبت شده در تذکره فرد است. سند تثبیت هویت فقط برای کسانی صادر می شود که خواستار اخذ پاسپورت الکترونیکی در ایران هستند.

البته با اتخاذ تصمیمات جدید دولت ایران برای مهاجرینی که دارای مدرک هویتی کارت آمایش هستند، این گروه از مهاجرین نیز برای تمدید کارت آمایش باید سند هویتی خود از افغانستان یا همان تذکره را به دفاتر کفالت مربوطه ارائه دهند. از آن جایی که با توجه به وضع کنونی امکان گرفتن تذکره الکترونیکی یا تذکره کاغذی از سفارت افغانستان در تهران نیست. شخص برای تایید اینکه تابعیت افغانستان را دارد، بایستی سند تثبیت هویت را از سفارت افغانستان در تهران یا کنسولگری های آن در مشهد یا زاهدان دریافت کند.

عقد نامه سفارت افغانستان (نکاح خط)

دریافت عقد نامه یا نکاح نامه سفارت افغانستان برای مهاجرین اجباری نیست. افراد با توجه به شرایط و نیاز خود می توانند اقدام به دریافت عقد نامه سفارتی کنند. نا گفته نماند هزینه عقدنامه سفارت افغانستان 50 دلار تعیین شده است.

 یکی از مواردی که نیاز است زوجین افغانستانی عقد نامه سفارتی دریافت کنند موقعی است که شخصی (مثال: آقا) که مقیم کشور ثالث است با شخصی که در کشور ایران است (مثال: خانم) و دارای کارت آمایش، قصد ازدواج دارد.

در این شرایط خانم برای اینکه بعدا بتواند از کشور خارج شود باید پاسپورت الکترونیکی  بگیرد برای همین منظور ابتدا باید با مراجعه به یکی از مراکز امور مهاجرین جهت ابطال کارت آمایش اقدام نماید  از طرفی امکان تغییر وضعیت اقامت (کارت آمایش به پاسپورت) به صورت تکی (یک عضو از خانواده) وجود ندارد، و خانم برای اثبات ادعا خود مبنی مزدوج بودن، باید عقدنامه تایید شده سفارت افغانستان یا همان نکاح خط را ارائه دهد.

باید توجه داشت عقدنامه سفارت افغانستان فقط برای زوجینی که هر دو افغانستانی هستند صادر می شود در غیر اینصورت امکان دریافت عقدنامه وجود ندارد.

تایید مدارک تحصیلی توسط سفارت افغانستان

محصلین در هر مقطعی (متوسطه، کارشناسی، کارشناسی ارشد،دکتری) که در ایران تحصیل کرده اند و خواستار ادامه تحصیل یا اشتغال در افغانستان یا کشور دیگری هستند ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را در ادارات و سازمان مربوطه در ایران به تایید رسانده و در مرحله بعدی باید به تایید ادارات و سازمان های مربوطه در افغانستان یا کشور دیگری که خواستار آن هستند برسانند. هزینه تایید مدارک هر مقطع تحصیلی در سفارت افغانستان در تهران، 10 دلار است.

checked

مدارک تحصیلی متوسطه و پیش دانشگاهی

ابتدا مدارک پیش دانشگاهی و متوسطه و ریز نمرات آن ها باید به تایید مدرسه محل تحصیل برسند و در گام بعدی باید توسط اداره آموزش پرورش منطقه یا شهرستان تایید شوند  و بعد از آن باید به تایید اداره کل آموزش پرورش استان برسند. و در انتها به منظور تایید مدارک تحصیلی، به سفارت افغانستان در تهران مراجعه کند.

checked

مدارک تحصیلی دانشجویان

دانشجویان ابتدا بعد از تایید مدارک تحصیلی در بخش معاونت آموزش دانشگاه، باید مدارک خود را به تایید سازمان علوم تحقیقات و فناوری ایران برسانند و در صورت نیاز به ترجمه (برای ارائه به کشورهای غیر فارسی زبان)، آن را ترجمه کنند و در مرحله بعدی باید توسط وزارت امور خارجه تایید شوند و در پایان مدارک خود را برای تایید شدن به سفارت افغانستان در تهران یا نهاد های زیر مجموعه آن ارائه دهند.

آدرس و تلفن سفارت افغانستان در تهران

آدرس: تهران ، خيابان دكتر بهشتي (عباس آباد) – خيابان پاكستان – نبش كوچه چهارم  پلاک 2

آدرس با مترو : خط 1 (کهریزک تجریش) ایستگاه شهید بهشتی

تلفن: 88735040 – 88737151 – 88737531 – 88730826 (021)

آدرس وب سایت: http://www.afghanembassy.ir

آدرس ایمیل: info@afghanembassy.ir

پیج اینستاگرام : instagram.com/sefaratafg

کانال تلگرام : telegram.com/sefartafg

با توجه به اینکه  سامانه نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران غیرفعال می باشد. مهاجرین محترم برای دریافت خدمات بایستی به صورت حضوری از سفارت نوبت دریافت کنند. برای دریافت خدمات دیگر مانند ثبت نام سامانه ملی مهاجرت، ثبت نام نوبت دهی دفتر کفالت و … می توانید از طریق لینک های زیر با ما در ارتباط باشید.

ثبت نام سامانه ملی مهاجرت
سامانه نوبت دهی دفاتر کفالت در ایران
شما در حال مشاهده نسخه بتا سایت هستید، بخش حساب کاربری در نسخه های بعدی اضافه خواهد شد.